Airneth seminar ‘Economische argumenten voor regionale luchthavencapaciteit’

18-02-2013
Donderdag 14 februari 2013 vond het Airneth seminar 'Economische argumenten voor regionale luchthavencapaciteit' plaats.

Het seminar was bedoeld voor beleidsmakers op het gebied van luchtvaart, onderzoekers, vertegenwoordigers en andere professionals uit de luchtvaartindustrie. Vertegenwoordigers van de CROS waren ook aanwezig.


Het akkoord van de Alderstafel uit 2008 voorziet een belangrijke rol voor de regionale luchthavencapaciteit in het accommoderen van het toekomstige vraag naar en aanbod van luchtvervoer in Nederland. Omstreeks 2020 zullen de regionale luchthavens 70.000 vliegtuigbewegingen van de voorziene 580.000 vliegtuigbewegingen op Schiphol moeten accommoderen, waarbij met name Eindhoven en Lelystad een belangrijke rol spelen. Een belangrijk vraagstuk betreft dan ook de economische betekenis van de Nederlandse regionale velden nu en in de toekomst, de rol die voor de overheid is weggelegd bij het ontwikkelen en in standhouden van regionale luchthavens en het effect van regionale luchthavens op de verkeersontwikkeling op Schiphol. Uit onderzoek blijkt dat regio’s sterk kunnen profiteren van de ontwikkeling van een regionale luchthaven. De  mate waarin dit gebeurt is afhankelijk van de manier waarop deze ontwikkeling plaatsvindt.


De dagvoorzitter was de heer Krul van SEO Economisch Onderzoek. De sprekers waren Jan Veldhuis (SEO Economisch Onderzoek), Joost Poort (UvA), Jan Tindemans (NV Holding Businesspark Luchthaven Maastricht), Joost Meijs (Eindhoven Airport), Hugo Gordijn, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) en Léon Verhallen(Brussels Airport). Deze sprekers namen samen met Jop Fackeldey(wethouder bij de gemeente Lelystad) deel aan het discussiepanel.


Voor de presentaties en meer kijkt u op: http://www.airneth.com/news/details/article/economische-argumenten-voor-regionale-luchthavencapaciteit/

< Ga terug Share on twitter